Alla inlägg under februari 2015

Av kajsa svanlind - 26 februari 2015 10:04

God morgon! 

Idag måste jag få berätta om hur lyckad dag jag hade igår. Jag stack till skolan på förmiddagen, där ett prov väntade. Som jag har nämnt en gång innan är vår engelskakurs indelad i två grupper- en som är lite bättre/svårare än den andra, och jag är i den svårare gruppen. Men nu bestämde vår lärare (äntligen) att vi skulle dela in även vår grupp i två, så att det totalt är tre grupper. Så igår hade vi ett test för att avgöra vilken grupp vi skulle hamna i. Mitt resultat var värdelöst, men som tur var hamnade jag i den svårare gruppen ändå. Och alla mina vänner (Niki, Jelena och Ronja) hamnade även dem i samma grupp. Jag blev riktigt glad över det. Och eftersom att jag nu är i den bättre gruppen betyder det att jag kommer kunna lära mig ännu mer på kortare tid. 
 
Efter skolan stack jag och brudarna till ett café i Alton, vilket jag inte har fikat på innan. Det var supermysigt och vi satt utomhus för vädret var helt underbart! Vi tog av oss våra jackor och satt där i bara tröjor och njöt i ett par timmar och diskuterade politik (ja, jag älskar att prata politik med Tyskar och Österrikare, för det finns så mycket att prata om). 
 
På kvällen när pojkarna kom hem från skolan tillbringade vi nästan en timme utomhus och spelade fotboll. Nu är det ljust ute så länge, vilket får det att pirra i hela min kropp. VÅRKÄNSLOR! 
 
Dagen avslutades med en kväll på Red Lion. Eftersom min hostfamilj var i Österrike och jag passade K förra veckan så var jag inte där förra onsdagen, så det var kul att få dra dit igen och träffa de andra människorna. Igår lärde vi känna två brittiska killar som var jättetrevliga. Kvällen blev väldigt lyckade med mycket skratt. I bilen på väg hem satt Ronja och Jelena och skrattade, åt ingenting. De skrattade och skrattade och spred glädje. Vi började prata om skrattYoga och sa att vi borde prova det någon dag. Om jag känner oss rätt så kommer det sluta med att vi skrattar tills vi kissar på oss. Det vore så typiskt oss att garva ihjäl oss. 
 
Idag är vädret väldigt grått och tråkigt. Men jag har sovmorgon, vilket får mig att vakna upp med ett leende trots vädret. Nu käkar jag frukost och skall snart bege mig ut på en joggningtur. Därefter skall jag dra mig till bageriet och möta upp brudsen. 
 
Ha dé! 
Av kajsa svanlind - 24 februari 2015 10:19

Nu har jag vaknat till liv. Ja, som ni vet har jag sovmorgon på tisdagar, vilket är helt underbart. Just nu ligger jag i min stora varma säng och kollar ut genom fönstret. Himlen är blå och solen lyser starkt. Att få vakna upp och se att våren är här måste vara något av det bästa jag vet. Snart skall jag bege mig ut på en joggningtur med Whiskey. Det kommer bli fantastiskt. Sedan sticker jag till Jelenas hus för att planera inför den kommande helgen, då vi äntligen skall till Bath. Jag längtar såå mycket! Så idag skall vi boka hotell och troligtvis även spa. Vi kommer kanske även boka tågbiljetter redan idag också. 

 
I förrgår var jag i Brighton med mina tjejer. Karinas bästa vän var på besök så hon var med oss. Vi hade en riktigt bra dag. Vi tig tåget från Petersfield, vilket var väldigt smidigt. Väl framme i Brighton gick vi ned till havet och ut på piren. Det var ganska blåsigt men det brydde vi oss inte om. Det är så himla vackert i Brighton och det känns alltid lite varmare där. Det känns som att man kommer till ett helt annat land när man åker från Alton till Brighton. Husen ser inte likadana ut och klimatet är olika. 
 
Lite senare gick vi runt i staden och fikade på ett café, och vid denna tidpunkt började det spöregna. Därför bestämde vi oss för att dra till en pub och sitta ned och äta middag. Men det tog lång tid för oss att finna en pub som dels inte var proppfull och som även serverade mat. Men efter att ha gått runt ett bra tag och efter att vi hade blivit helt genomblöta, fann vi äntligen en mysig pub (som jag tyvärr inte minns namnet på). 
 
Mätta och belåtna drog vi till tågstationen och åkte hem. Lagom hemma (vid 23-tiden) fann jag snabbt min säng och sov väldigt skönt. 
 
Igår kväll stack jag och tjejerna (och Karinas vän) till puben här i byn. Jag hade aldrig varit där innan, så det kändes som att det var dags nu. Den var väldigt liten, med endast 3 bord, men det gjorde inget. Huvudsaken var att vi kunde sitta ned och bara prata och umgås. Vi hade en väldigt trevlig kväll med mycket skratt. 
 
Ha dé! 
 
Av kajsa svanlind - 21 februari 2015 18:16

Nu har min värdfamilj kommit hem från Österrike. Och jag klarade det! Mission completed. Jag måste säga att jag har haft en sjukt rolig vecka med lilla K. Veckan har gått fort, nästan för fort. Hon skötte sig superbra. Jag förstår inte hur hon kunde vara så duktig. Jag menar, hade jag blivit lämnad av min familj i en vecka i den åldern, utan att veta när de skulle komma tillbaka (som tvååring vet man inte vad en vecka är. Tidsuppfattningen är liksom inte på topp då) hade jag troligtvis gråtit mig till sängs varje kväll och skrikit hela dagarna. Men hon gjorde inget av det. 

 
Jag är även väldigt tacksam för att mina vänner har ställt upp denna vecka. Vi har hittat på mycket kul tillsammans och de har hjälpt till med att leka och även att ta hand om K. Ibland kunde jag sitta ned med en kopp kaffe och se på när mina vänner lekte med K. Det var riktigt skönt. Och i allmänhet, även fast jag älskar att prata och leka med K, så är det skönt att få prata med vuxna emellanåt. 
 
Varje dag hittade vi aktiviteter. Jag tog för det mesta dagarna som de kom. Det kändes som att det passade både mig och K perfekt. Vi kunde då göra vad vi kände för istället för att känna press att vi var tvinga att göra något speciellt. Jag försökte att inte boka in för många playdates, även fast de i slutändan blev del av dem. Vi utnyttjade de soliga dagarna på bästa sett genom att vara ute så mycket som möjligt. 
 
Jag hade planerat att blogga mer än vad gjorde men det var inte så lätt. För det första så skulle jag aldrig någonsin blogga medan jag tillbringar tid med K. När jag är med henne så vill jag bara fokusera på att tillbringa tid med henne, inget annat. Så jag tänkte blogga på kvällarna istället, men de var oxå fullbokade för min del. Antingen var Roja här, och jag ville naturligtvis inte blogga när hon var här, eller så skypeade jag med min familj. Dock hände inget speciellt i torsdags kväll, ingen var här och jag skypeade inte. Men när jag precis skulle börja mitt inlägg, runt 22, hörde jag ett skrik från Ks rum. Jag skyndade mig upp till hennes rum och där låg hon och ojade sig och hade jätteont i magen/rumpan. Hon hade fått förstoppning. Stackars lilla K. Jag minns att jag kunde få det ibland när jag var liten, som små barn ofta får, eftersom deras tarmkanal ofta är väldigt känslig. Jag minns att det gjorde fruktansvärt ont och att både mamma och pappa var tvungna att hjälpa mig. Den ena höll min hand och den andra försökte ta hand om mig. 
 
Så vad gjorde jag? Jag satte henne på toan, bad henne sitta still och sprang ner till köket. Jag kollade i kylskåp och skafferi efter något som kunde hjälpa henne. Jag fann då ett paket med blandade nötter och fröer. I det fanns bland annat linfrön. Så medan jag hörde K skrikandes och gråtandes från övervåningen försökte jag plocka ut linfrön, ett efter ett (kan du fatta hur hopplöst det kändes, då linfrön är så små och påsen var full av en massa andra fröer och nötter) och slängde sedan in dem i en kastrull med kokande vatten. Efter några minuter hade oljan kommit ut ur fröna och jag kunde äntligen sila ut vätskan. På väg ut från köket plockade jag på mig olja och sprang upp till toaletten. Och där satt hon väntandes med snor och tårar i hela ansiktet. Jag torkade rent hennes ansikte och doppade mitt lillfinger i oljan. Sedan kom det värsta. Jag försökte olja in hennes rumpa och det gjorde så fruktansvärt ont på henne. Hon skrek som jag aldrig har hört någon skrika innan. Sedan gav jag henne vätskan från linfröna och bad henne dricka, vilket hon vägrade. Men tillslut lyckades jag få henne att dricka, då jag mutade henne med en liten chokladbit. Jag bad henne även att dricka en massa vatten. Sedan lade jag henne i sin säng och satt bredvid henne och pillade i hennes hår medan jag sjöng de vaggsånger min mamma brukade sjunga för mig som liten, på svenska såklart (bl.a. När trollmor har lagt sina 11 små troll). Efter en stund somnade hon och sov enda till 7 på morgonen. 
 
Det första hon sa när hon vaknade var: "Kajsa, my bottom is better now!", och då skrek jag: "YES! that's fantastik!". Och ja, vad kan man säga, bevis på det fick jag när jag tog henne till toaletten på morgonen. Då kände jag mig så lättad! Den kommande dagen fick hon bara en massa fiberrik mat och hon stack en massa vatten, så nu är magen stabil igen. Jag skickade ett sms till min värdmamma och berättade hela historien och hon var mäkta imponerad av mitt handlande. Det första hon sa idag när hon kom hem var att hon tyckte det var riktigt bra gjort av mig och hon sa att hon inte hade en aning om att linfrön är så bra mig förstoppning och bad mig viss hur man gör för att få ut oljan. Det kändes bra att höra att hon var impad. 
 
Nu har jag haft ett långt gött bad och sitter i soffan och chillar. Ikväll skall mina värdföräldrar på 40-årskalas, så då skall jag sitta barnvakt. Då skall jag nog ligga i soffan och kolla på en go film och njuta av kvällen. 
 
Ha dé! 
Av kajsa svanlind - 16 februari 2015 21:49

Helgen flög iväg som vanligt. Jag hade det jättebra med K och de andra tjejerna. Dock började mitt barnpassande mindre bra. Jag kom hem ifrån Vikis klockan ett på natten. Familjen stack hemifrån klockan fyra på lördagsmorgonen och då vaknade K. Hon skrev varje halvtimme tills klockan var halv 8 och jag bestämde mig för att ta upp henne ur sängen och ge henne frukost. Då var jag sjukt trött. Efter frukosten stack vi och shoppad mat inför den kommande veckan och lagom till att vi kom hem kom Ronja på besök. Vi käkade lunch lite senare och lekte under dagen med K. Fram mot kvällen fixade jag middag till K, badade henne och lade henne därefter till sångs. Hon var superduktig hela dagen, så det var väldigt enkelt att ta hand om henne även fast jag var riktigt trött. Det var även skönt att Ronja hjälpte mig. 

 
När K hade somnat lagade jag och Ronja middag till oss (mexikansk mat som Brenda hade lärt oss) och kollade på en film (The Host). 
 
Natten mellan lördag till söndag sov K bättre och väckte mig bara en gång, vid 20 i 6. Sedan somnade hon om och vaknade igen halv 8. Jag, K och Ronja hade en god frukost med pannkakor, toast och müsli och sedan kom Karina hit med sitt värdbar (som går på samma dagis som K). Vi hängde här hemma ett tag och stack vid halv 12 till Alresford för att mata ankor.  När vi hade gått runt ett tag drog vi till Pizza Express med barnen. När vi hade fått vår beställda mat ville K inte äta. Jag blev lite lätt irriterad och sa till henne att om hon inte åt skulle jag ta henne till bilen och åka raka vägen hem (Karina åkte i egen bil, så hon kunde köra Ronja och sitt värdarna hem). Jag trodde att hon skulle lyssna men hon struntade i vad jag sa. Så då gjorde jag vad jag hade lovat och vi åkte raka vägen hem. Tjejerna stannade kvar. Jag kände att det var viktigt att jag var bestämd och jag tycker det är viktigt att vara bestämd när det gäller liknande saker. Det var tråkigt att lämna restaurangen precis när vi hade fått vår mat, men jag måste sätta en gräns, framför allt när det handlar om mat. 
 
Karina körde Ronja hem till mig och vi tillbringade eftermiddagen åt att skypea med hennes syster Madita (som var au pair här i min familj innan mig). I Tyskland firar de Karneval nu i några dagar, vilket är en årlig tradition som är väldigt stor i hela Tyskland. Jag fick träffa en massa släktingar till Ronja och de hade coola traditionella masker. Någon gång vill jag verkligen uppleva detta i Tyskland. Det är tydligen riktigt riktigt stort. 
 
På kvällen, efter att jag och Ronja hade Stoppat om K, kollade vi på "The holiday" och käkade spagbol. 
 
Idag körde jag och K hem Ronja, för hon behövde jobba. Sedan stack vi och köpte lite mat. När vi kom hem bakade vi lussekatter. Jag tänkte vänta tills imorgon, men jag kunde inte hålla mig. Vi hade inget planerar idag, så jag tänkte; varför inte. 
 
Imorgon bitti skall vi dra hem till en min min värdmammas väninnor och K skall leka med hennes barn. Det ser jag fram emot. Sedan har vi inget speciellt planerar. Ronja kommer kanske komma hit och förhoppningsvis sova över. Nu skall jag gå och lägga mig. 
 
 
Ha dé! 
Av kajsa svanlind - 13 februari 2015 18:51

Så var sista dagen här, sista dagen innan min värdfamilj sticker på skidsemester i Österrike och lämnar mig här hemma med K i en vecka. Japp, så är det. Men konstigt nog är jag inte nervös alls. Jag känner att jag kanske borde vara mer nervös, men jag kommer inte på någon anledning till varför jag borde vara det. Jag inser att det är en superstort ansvar, men jag ser det samtidigt som en utmaning. För det första så känner jag att om jag inte klarar av att ta hand om K i en vecka, hur tusan skall jag då någonsin kunna skaffa egna barn? För det andra så har jag så otroligt roligt med K. Hon är helt fantastisk och får mig att skratta som ingen annan. För det tredje, så kommer Ronja sova över hos mig, troligtvis från imorgon till onsdag så vi kommer hitta på en massa roliga saker med K tillsammans. Jag skall även iväg på en massa "playdates" med Karina och min hostmammas väninnor. Och idag när jag fikade med Karina sa hon att hennes hostmamma hade sagt att om det är något så kan jag alltid ringa till dem, så kommer dem hit på en minut. De är så himla snälla! 

 
På tisdag skall vi baka tillsammans, eftersom det är Fettisdagen då. Jag måste äta semla på Fettisdagen, det är givet. Jag gör alltid mina egna semlor, då jag tycker att hemmagjorda oftast är godast, förutom om man jämför med Margaretas bageri i Mölndal, deras är riktigt smarriga. 
 
Igår käkade jag lunch hos min kompis Viki. Hon skall nämligen flytta hem till Österrike imorgon så hon fixade en avskedslunch med snitsel. Vi sa även adjö till Brenda (från Guatemala) som även hon skall åka hem imorgon. 
 
Men ikväll skall vi hem till Viki igen och ha en sista kväll tillsammans. Jag kommer troligtvis börja gråta. Jag tycker det är så jobbigt att säga farväl. Det var framför allt svårt att säga farväl till Brenda eftersom att jag inte säkert kan säga att vi någonsin kommer träffas igen. Viki vet jag att jag kommer träffa. Vi har redan bestämt att vi skall åka skidor ihop i Österrike nästa vinter, så det skall bli jättekul. Men Brenda.. När skall jag någonsin kunna åka iväg till Guatemala? Jag menar, det är ju sjukt dyrt att ta sig dit. 
 
Nu skall jag ta och städa mitt rum. Ronja skall sova i min säng när hon är här och jag skall sova i Os rum, då hans rum är precis bredvid Ks, så jag kan höra henne om hon vaknar mitt i natten. 
 
Ha dé! 
Av kajsa svanlind - 10 februari 2015 11:08

Äntligen fredag! Jag har varit så sjukt trött hela veckan, antagligen på grund av helgen och igår behövde jag gå upp tidigt på morgonen för att jobba (jag brukar ju vanligtvis ha sovmorgon på torsdagar vilket passar så bra eftersom jag brukar fira lillördag på puben). Min hostmamma skulle nämligen vara i London under dagen så då fick jag ta hand om K. 

 
Igår kväll satt jag barnvakt på kvällen, så jag tänkte skriva ett inlägg när jag ändå bara satt uppe och väntade. Men jag var såå trött så jag orkade inte ens skriva. Jag satt bara framför TVn och försökte hålla mig vaken. Det gjorde inte saken bättre att jag kollade på ett program med David Attenborough, som alltid får mig sömnig då hans röst är så go. 
 
Men min hostmamma gav mig lyckligtvis sovmorgon idag istället. Så jag börjar jobba vid tre. Det var helt underbart att få sova ut! Nu väntar jag på att Jelena skall plocka upp mig med bilen. Idag skall vi käka lunch hemma hos en dansk au pair. Hon skall laga en "typisk dansk lunch". Det ser jag verkligen fram emot. Vi kommer vara ganska många au pairer där tror jag. 
 
Fredagseftermiddagar/kvällar är alltid så Goa. Jag ger alltid barnen pizza som jag stoppar i ugnen i 10 min. Och de äter jättebra för de älskar pizza. Sedan brukar de få ett snabbt bad och skynda sig till TVsoffan för att ha filmkväll med popcorn. 
 
Jag ser fram emot helgen, då vi skall till Cardiff, Wales. Min lärare kommer därifrån, så hon skrev ner information om vad som är sevärt mm. i Cardiff. Jag älskar att hon verkligen anstränger sig för att vi skall trivas här. Det betyder så mycket. 
 
Hoppas ni har det bra där hemma. Idag har vi vår här i England. Solen skiner och värmer. 
 
Ha dé! 
Av kajsa svanlind - 6 februari 2015 12:22

Äntligen fredag! Jag har varit så sjukt trött hela veckan, antagligen på grund av helgen och igår behövde jag gå upp tidigt på morgonen för att jobba (jag brukar ju vanligtvis ha sovmorgon på torsdagar vilket passar så bra eftersom jag brukar fira lillördag på puben). Min hostmamma skulle nämligen vara i London under dagen så då fick jag ta hand om K. 

 
Igår kväll satt jag barnvakt på kvällen, så jag tänkte skriva ett inlägg när jag ändå bara satt uppe och väntade. Men jag var såå trött så jag orkade inte ens skriva. Jag satt bara framför TVn och försökte hålla mig vaken. Det gjorde inte saken bättre att jag kollade på ett program med David Attenborough, som alltid får mig sömnig då hans röst är så go. 
 
Men min hostmamma gav mig lyckligtvis sovmorgon idag istället. Så jag börjar jobba vid tre. Det var helt underbart att få sova ut! Nu väntar jag på att Jelena skall plocka upp mig med bilen. Idag skall vi käka lunch hemma hos en dansk au pair. Hon skall laga en "typisk dansk lunch". Det ser jag verkligen fram emot. Vi kommer vara ganska många au pairer där tror jag. 
 
Fredagseftermiddagar/kvällar är alltid så Goa. Jag ger alltid barnen pizza som jag stoppar i ugnen i 10 min. Och de äter jättebra för de älskar pizza. Sedan brukar de få ett snabbt bad och skynda sig till TVsoffan för att ha filmkväll med popcorn. 
 
Jag ser fram emot helgen, då vi skall till Cardiff, Wales. Min lärare kommer därifrån, så hon skrev ner information om vad som är sevärt mm. i Cardiff. Jag älskar att hon verkligen anstränger sig för att vi skall trivas här. Det betyder så mycket. 
 
Hoppas ni har det bra där hemma. Idag har vi vår här i England. Solen skiner och värmer. 
 
Ha dé! 
Av kajsa svanlind - 3 februari 2015 11:53

Då har man varit ute och sprungit i snön. Ja, tro det eller ej, men vi har fått snö här i England. Vår by är vit och vacker och Whiskey tyckte det var väldigt kul att springa omkring idag. 

 
Idag skall jag nig bara ta det lugnt här hemma. Jag känner inte riktigt för att köra bil i detta väglag med sommardäck... Jag skall ta och stryka lite och därefter blir det nog till att göra min läxa. Jag skall skriva en essä på 180 ord. Förhoppningsvis går det fort, så jag kan lägga mig i sängen och läsa en bok. Jag börjar jobba 14.40 idag, så jag har lååång tid på mig. Jag älskar tisdagar! 
 
Lite avundsjuk är jag dock på min mamma (min svenska mamma) som är ute och åker längdskidor varje helg i Borås. Hon tränar inför den årliga tjejvasan. Jag kommer inte kunna åka skidor denna säsong... Men det är en av de saker som jag har börjat uppskatta mer under min tid här i England. Det är intressant hur mycket man kan börja uppskatta vissa saker som man annars har tagit för givet hela sitt liv. 
 
Jag ser fram emot ikväll, för då skall jag käka middag med mina värdföräldrar. De lagar alltid så himla god mat och det är så trevligt att få sitta ned med bara dem och prata en stund. 
 
Ha dé! 
Ovido - Quiz & Flashcards