Alla inlägg under oktober 2014

Av kajsa svanlind - 23 oktober 2014 08:07

God morgon vänner! 

 
Imorgon sticker jag till Madrid! Gud så taggad jag är. Jag kan fortfarande inte fatta det. Framför allt kan jag inte fatta att jag skall gå på El Clasico. Och dom säger att vädret kommer bli toppen också. 
 
Igår kväll var jag ute på puben och då hade en au pair från Madrid skrivet en lapp med en massa ställen som hon tycker att jag borde besöka när vi är där. Allt från restauranger till kända gator. Hon hade till och med skrivit ner hur jag bäst tar mig till alla ställena. Och så förklarade hon för mig vilka ställen som hon tycker är viktigast av de hon hade skrivit ner. Så himla gulligt av henne! Hon går i min klass så hon hade sagt att hon skulle skriva ner lite tips inför min resa, men jag anade inte att jag skulle få en så fantastisk beskrivning. Hon hade verkligen tagit sig tid att göra det så bra hon kunde. Och detta gjorde/gör mig så glad! Vissa människor är verkligen änglar. 
 
Jag träffade även en ny au pair igår på Red Lion- en svensk au pair! Och jag blev lycklig över att äntligen fått träffa en svensk au pair nära min by. Hon kom från Laholm, var 20 år och hade liksom jag pluggat naturvetenskap på gymnasiet. Men hon har redan tagit ett sabbatsår, och under det året hade hon rest runt i både Europa och Asien och även jobbat en del i Sverige. Och nu för tvåveckor sedan kom hon hit till England. Hon är riktigt trevlig och vi pratade en del svenska, men även engelska. Det är så roligt, för när ingen lyssnar börjar vi prata svenska och när vi ser att andra hör på byter vi till engelska. 
 
Barnen var så goa igår. De håller på och samlar in pengar till välgörenhet, så O bakade chokladkakor och S gjorde armband med gummiband i olika färger. Detta skulle N ta med sig till jobbet idag och försöka sälja till sina kollegor. Jag gjorde några armband jag också (bland annat ett grön-svart) ;) 
 
På eftermiddagen tog jag med mig barnen till en park där vi lekte krig med pinnar. Jag och O var mot S och K. Även fast det bara är början på deras höstlov så märker man stor skillnad på deras energi och humör. De är inte alls lika trötta nu när de inte är i skolan. Det påminner mig om hur viktigt det faktiskt är med dessa små lov. Jag spenderade mina sista lov i skolan på att plugga, när jag egentligen kan borde ha tagit det lugnt istället. Men pluggar man naturvetenskap och heter Kajsa Svanlind, så tänker man inte riktigt så. 
 
Nu skall jag kirra lite frukost för mina små. 
 
Ha dé! 
Av kajsa svanlind - 20 oktober 2014 21:47

Tjenare läsare! 

 
Jag måste bara få berätta om min grymma helg! 
 
Så, i fredags kväll stack jag och brudarna till Winchester och satte oss på en mysig pub. Den var verkligen brittisk! Sedan stack vi till en club (första för oss här i England) och dansade. Dock var musiken jättesvår att dansa till (inte alls som hemma i Sverige där vi har Avicci, SHM flr.) vilket var lite segt. Så då kom jag med ett toppenförslag (och ja, det är alltid jag som kommer med denna typ av förslag): vi kan väl dra till Subway. Haha, ja jag har nu blivit "den" av oss som alltid tänker på mat... Jag är så van vid att mina vänner i Sverige är lika matgalna som jag. Men här känner jag mig lite ensam om att vara det. Men men.. Alltid skall man väl sticka ut med något ;) 
 
I lördags stack vi till Ascot för att gå på galopp. Det var sjukt häftigt! Verkligen en "once in a lifetime". Det var nog så nära "engelskt" som något kan bli. Alla var uppklädda (och då snackar vi uppklädda. Man kunde inte vara overdressed där inte). Kvinnorna bar vackra klänningar, höga klackar och hatt. De var noggrant sminkade och bar vackra smycken. Männen hade fina kostymer och nypolerade skor. Detta ställe var riktig stort och vackert. Det syntes att det låg mycket engagemang och pengar bakom detta event. Just denna dag var även extra speciell då det var den sista för säsongen. Och självaste drottningen var där för att dela ut pris! Och jag stod cirka 3 meter ifrån henne! Hur sjukt är inte det? Jag har bara varit i England i 2 månader och jag har redan fått se drottningen med mina egna ögon, ståendes där i egen hög person. 
 
Det är så svårt att beskriva hur häftigt detta event var. Men jag kan säga att jag är otroligt glad över att jag var där. Nu har jag verkligen fått uppleva ett av de stora sakerna som England är känt för. Och för er som undrar så skrev jag mitt engelska "gymnasiearbete" om just detta (om galoppen i England) så ni kanske förstår hur intresserad jag är. 
 
Stämningen var på topp. Vädret var fint och det var mycket ropande på upploppen. Ett gäng ungdomar som stod bakom oss hade bettat och en av dom hade vunnit tre av tre gånger, så han kunde gå hem med ett stort leende och en tjockare plånbok. Jag fick känslan av att många ungdomar i England som är lite rikare träffas under dessa event för att umgås, liksom vi i Sverige går på fotbollsmatcher. Det är lite kul när man tänker på det, en sån skillnad det är på Sverige och England. Naturligtvis går ungdomar på fotboll oxå, men det är inte ofta som svenska killar och tjejer går på galopp tillsammans under en lördag. Det är inte lika "populärt" hemma i Sverige, om man säger så. Men här i England vill de verkligen behålla gamla traditioner vid liv. 
 
Igår var jag hemma större delen av dagen. Min hostpappas föräldrar var på besök så jag käkade lunch med dem och familjen. Söndagslunch är alltid så himla mysigt i denna familj. Och jag måste säga att jag verkligen Älskar Yorkshire pudding! För er som inte vet vad det är, så är det som en liten boll, nästan som en muffin, som är så luftig så att det är som ett tomrum i mitten. Den smakar ganska så mycket ägg och liksom smälter i munnen. Vi äter det varje söndag till lunch (oftast roasted pork). Jag kan äta hur många som helst! Det är definitivt något som jag kommer ta med mig hem till Sverige.
 
På kvällen stack jag iväg med tjejerna till Basingstoke för att kolla på bio (min första bio här). Vi såg den nya Nicholas Sparks-filmen: "the best of me", vilken var helt underbar. Och jag vill inte spoila, men jag grät under större delen av filmen. Och den var riktigt bra! Ja, Nicholas Sparks har gjort det igen! Så för dig som vill gå på bio, tipsar jag om denna filmen. Det var häftigt att gå på bio här. Det var helt annat än hemma i Göteborg. När vi kom till biosalongen gick vi till kassan och sa att vi ville se den filmen. Och den gick regelbundet, så vi kunde välja den tid som passade oss bäst. Och sedan kunde vi välja plats vart vi ville sitta, och eftersom den spelades såpass ofta så fanns det en massa lediga platser över. Och det kostade bara 8 pund för mig. 
 
Sedan hade de barer för Ben n Jerrys och för natchos, vilket jag rykte var lyxigt!  Och naturligtvis kunde man köpa godis och popcorn.
 
Nu skall jag sova, och imorgon skall jag njuta av sovmorgon. Mys! 
 
Ha dé!  
Av kajsa svanlind - 12 oktober 2014 19:31

Hallå där! 

 
Dags för lite uppdatering av denna fantastiska helg! 
 
I fredags var jag i Alton mitt på dagen och fiskade med mina mysiga vänner. Sedan stack vi och handlade lite mat. Mina föräldrar skulle nämligen dra ut på kvällen och min hostmamma frågade om jag inte kunde be mina vänner komma över på middag, för att hålla mig sällskap (jag älskar att hon alltid frågar mig sånna saker och är mån om att jag skall ha det roligt hela tiden). Så vi bestämde att vi skulle laga snitsel (eftersom två av tjejerna är från Tyskland och en är från Österrike) och till det skulle jag laga hasselbackspotatis (vilket, om ni inte visste det, är svenskt) och till efterrätt skulle Brenda (från Guatemala) laga något som påminde om en raps, fyllda med jättegod söt fruktkompott, som friterades och sedan täcktes med socker. 
 
Efter middagen kollade vi på sound of music och käkade chips med hemmagjord guacamole, österrikisk choklad och kakor. Nicki, som kommer ifrån Österrike, sa att det ser precis ut så hemma hos henne som i filmen. Fantastiskt! Och hon sa även att hon bor en timma ifrån Lesch och att hon ville att vi skulle komma hem till henne någon gång och åka skidor! Jippie! Jag har aldrig varit i Österrike, men alltid velat. 
 
Igår stack tjejerna och jag till Portsmouth. Det tog ca en timme dit om jag minns rätt. Det var jättevackert där och vi köpte biljetter så att vi fick prova på en massa saker. För er som inte vet så är denna stad framför allt känd för sina skepp. 
 
Först åkte vi båtsightsing. Sedan gick vi ombord på HMS' Victory (världens största krigsskepp). Det var riktigt häftigt att få resa tillbaka i tiden och se hur livet till havs under krigen kunde se ut. Efter detta drog vi in på "Mary Rose"-museum. I detta museum fick vi dels läsa allt om det historiska skeppet "Mary Rose" och se delar av skeppet samt se gods som var bevarade från skeppsbrottet. Jag kan lugnt säga att detta var ett av de bästa museum jag någonsin har varit på. Det var otroligt intressant och väl upplagt. Om ni någonsin befinner er i närheten av Portsmouth, MÅSTE ni gå på detta museum! 
 
På vägen hem lyssnade vi på en massa Goa Disney-låtar, så som Soundtracken från camp rock och high school musical och sjöng med (hellre än bra haha) Nostalgi på hög nivå! Kvällen tillbringade jag med mina bästisar i Sverige. Ja, över Skype. Vi hade en supermysig kväll, jag och mina 4 Goa tjejer. Dem var hemma hos min kompis Eva och jag var i mitt rum. Jag fick min egna lilla plats vid bordet. Sedan sent på kvällen bestämde vi oss för att somna med Skype på, så att det var som om jag var med dom hela natten. När jag vaknade på morgonen såg jag att min skärm fortfarande var öppen och log för mig själv. Det är så fantastiskt att man kan göra detta! Jag älskar dagens teknologi. 
 
Idag har jag bara varit hemma och chillat med familjen och några gäster som de hade på besök från igår. Vi käkade jättegod lunch och gästerna ställde en massa frågor om Sverige, vilka jag gladeligen svarade på. De sa att de var chockade över att min engelska var så bra, vilket fick mig att rodna. Jag älskar att höra folk säga det, men jag vet aldrig vad jag skall svara. Det blev i alla fall ett "tack". Jag har även gjort min engelskaläxa idag och köpt engelskaböcker som jag kan ha i skolan. 
 
Oj, nu blev det ett superlångt inlägg igen. Men men.. Hoppas det är okej. :) 
 
Ha dé! 
 
 
 
Av kajsa svanlind - 9 oktober 2014 19:52

Hej på er! 

Förlåt så hemskt mycket för min riktigt dåliga uppdatering. Jag har haft mycket att göra det sistone, mycket läxor och barnpassande. Men idag har jag äntligen fått tummen ur. 
 
Skolan är jättebra tycker jag. Jag har ännu bara haft några få lektioner, men jag har redan lärt mig en massa. Det är en lagom hög svårighetsgrad som vår lärare har satt och hon fokuserar mycket på Cambridge provet, vilket jag tycker är jättebra för hon vet att vi är många som vill göra det med gott resultat. 
 
Jag har många vänner i skolan och även utanför skolan. Vi skapar hela tiden nya planer för vår fritid- middagar, dejter med barnen, roadtrips till olika delar av England, utgångar mm. Nästa helg skall jag och några au pair-tjejer åka till Ascot och gå på galoppen, vilket kommer bli sjukt coolt! Min mamma (riktiga) har varit där en gång och säger att det är riktigt häftigt! 
 
Fredagen den 24e oktober åker jag till Madrid för att gå på El clasico med Anton. Det skall bli riktigt roligt och jag känner mig riktigt bortskämd att hans pappa kirrar biljetter för oss. Men jag får väl bara tacka! Så himla gulliga är dom! Det skall bli riktigt spännande att träffa Anton. Det var så himla längesedan vi träffades och det skall även bli skönt att få prata med någon som jag känner sedan innan. 
 
I november kommer min underbara bästis Annika hem till mig i England och skall stanna från en lördag till måndag. Och i slutet av november/början av december kommer mina svenska föräldrar att komma hit och hälsa på mig. Så spännande!! 
 
Och nu har jag (mamma) kirrat flygbiljetter för mig, så jag kan åka hem över jul. Jag åker hem morgonen den 23e och åker tillbaka hit den 31e och firar nyår i London. Det är riktigt svårt att förutspå hur det kommer kännas att komma hem till Sverige igen. 
 
En sak som är säker är att jag definitivt skall ut och rida på min älskade lilla Daffe när jag kommer hem. Har saknat honom galet mycket! Och träffa mina underbara vänner. Och träffa min familj och släkt såklart! Och naturligtvis skall jag gå och handla i vår affär där hemma. Jag vill även gå på julottan den 25e. Det är så himla mysigt! 
 
Men jag tror att en vecka kommer vara alldeles lagom tid att vara hemma. En liten tid för att slappna av och känna att "ja, allt är som vanligt här. Jag behöver inte oroa mig för att jag missar en massa saker". 
 
Men tillbaka till mitt liv här. Igår stack T och N till London och övernattade där. Så jag hade hela eftermiddagen, kvällen, natten och morgonen ensam med barnen. Det var första gången som jag tillbringade en natt ensam med barnen. Och allt gick galant. Jag gav dem köttbullar till kvällsmat (vilket de älskar) och potatismos (vilket de avskyr, fick jag reda på igår..). Sedan fick de kolla på tv innan de gick och lade sig. 
 
När de sov passade jag på att se lejonkungen (ja, jag är oxå ett barn ibland) och käka kanelbullar med en kopp te. Detta, samtidigt som mina vänner var på puben i Petersfield. Men jag hade en riktigt mysig kväll. 
 
Till frukost gav jag dem pannkakor (japp, fjäsk fjäsk). 
 
Nu har hösten börjat närma sig. Det blåser riktigt mycket och det klassiska, brittiska regnvädret har börjat titta fram. Men det är väl bara till att vänja sig. 
 
Detta blev ett riktigt långt inlägg, men så är det ibland när jag är dålig på att uppdatera.
 
Ha dé! 
Ovido - Quiz & Flashcards