Direktlänk till inlägg 21 maj 2015

Thorpe Park

Av kajsa svanlind - 21 maj 2015 12:59

Hej igen!  I måndags stack min bästa vän, Eva, till USA för att jobba som au pair i ett år. Jag kan knappt fatta det. Jag saknar henne så himla mycket. Jag är riktigt stolt över henne och mäkta imponerad. Det är ett riktigt stort steg att flytta till USA, som är så sjukt långt bort ifrån Sverige. Men jag är inte förvånad. Hon är en sådan stark tjej, som klarar allt. Jag ser fram emot att få åka dit och hälsa på henne nästa år.


Annars var måndagen ganska hektisk men kul. Det var Ks 3-årsdag idag. På morgonen passade jag henne, tills min hostmamma kom hem, efter att ha lämnat pojkarna i skolan. Då öppnade vi lite presenter. Av mig fick hon ett prinsesspussel och några städredskap för barn (hon älskar att städa). Hon älskade städredskapen och har gått runt och ”städat” hela tiden nu här hemma.


Efter att hon hade öppnat presenterna stack dem två iväg till hennes simning och jag stannade hemma och fixade inför hennes födelsedagskalas. Jag gjorde chokladcupcakes, smörgåsar, stekte minikorvar, skalade och skar morötter och ställde ut chips i små skålar. När de kom tillbaka hem dröjde det bara några minuter tills gästerna anlände (tre små tjejer). Det var så himla gulligt. De små tjejerna satt och åt och pratade. Det är så kul att se att de nu är i den åldern så att de faktiskt kan prata med varandra. Själv pratade jag med Malta (den franka tjejen som är au pair i Karinas värdfamilj nu). Hon var här med sitt värdbarn och stannade kvar här under kalaset. Vi pratade om helgen som var.


Jag antar att ni vill veta vad jag gjorde i helgen. I lördags stack jag till Arlesford och käkade lunch där med Niki, Jelena, Ronja och Malta. Därefter drog vi till Winchester och shoppade i timmar. Jag köpte en vit klänning som jag kan ha på midsommar, och lite annat smått och gott som alltid är bra att ha. På kvällen stack vi till Alis hus för BBQ. Där var även Jake, Alis syster, mamma, hennes kille, hans bror och hans brors tjej, deras lilla dotter och Alis brors två killkompisar (varav den ena kom från norr och hade den mest underbara dialekt).


I söndags stack jag, Jelena, Malta, Ronja, Jake, Ali och Aaron till Thorpe Park, ett nöjesfält som ligger ca 50 minuter ifrån där vi bor. Det är ganska likt Liseberg, liknande åkattraktioner. Vi hade en helt underbar dag, men fantastiskt väder och skratt i mängder. Köerna var inte heller särskilt långa, så vi hann med att åka väldigt mycket. Och jag måste bara ge beröm för hur organiserat ALLT är där. Först och främst; parkeringen. De har en sjukt stor parkering med mängder av personal som visar dig exakt vart du skall parkera, så man inte behövde åka runt en massa för att hitta en ledig plats. Sedan gick det snabbt att komma in på nöjesfältet. Vi hade förköpt biljetter via internet, så vi kunde gå rakt in. Det första vi gjorde när vi kom in var att gå på toaletten. Jag blev chockad när jag kom in till toan, då det fanns otroligt många ”bås” att välja mellan, så någon kö fanns det ingen. Det var även fantastiskt fräscht där, vilket naturligtvis var ett stort plus.


Sedan var det dags för första åket. Vi ställde oss i kön, vilken var ganska kort, och precis innan vi skulle hoppa på attraktionen fanns ett litet bås där man kund lämna in väskor, jackor mm. Och då fick man ett gummiarmband med ett nummer på. Det fungerade lite som inne på klubbar hemma i Sverige, förutom att detta behövde man inte betala för här. Så himla smidigt och säkert. Riktigt bra organiserat. Sådana här ”småsaker” gör riktigt stor skillnad. Det gör allt så mycket trevligare, enklare och roligare. Det känns väldigt engelskt att ha det så organiserat. Det är något som vi i Sverige borde apa efter lite mer.


På kvällen åkte vi till Alton och käkade på en nyöppnad wetherspoon pub. Det var tveklöst den flottaste pub jag varit på här i England. Det kändes som att jag var inne på grand hotell. Och bäst av allt; eftersom att det var en wetherspoon var maten sjukt billig. Dit borde vi dra och käka oftare. Jag åt en Sunday roast och betalade endast dryga 7 pund.


Jag kom hem ganska tidigt på kvällen, men jag lade mig ändå till sängs direkt och somnade efter någon minut. Jag var riktigt trött efter en hektisk helg.


Just nu ligger jag i soffan och slökollar på lite skräp-TV. Om en timma skall jag plocka upp K från nursery och då blir det till att kolla lite Peppa pig (hennes favorit). Jag räknar ned timmarna tills klockan slår 10.15 imorgon. Då drar jag till London för att tillbringa helgen, samt måndagen, med min mamma och moster som kommer på besök. Jag är så himla taggad! Jag vet inte riktigt vad vi skall göra i London, bara att vi skall gå på två musikaler. Men det gör inget att jag inte vet vad vi skall göra. Jag är bara glad över att få träffa dem. Jag hoppas att vi får fint väder.

Ha dé!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kajsa svanlind - 7 juli 2015 22:27

Okej, om jag skall vara helt ärlig så är jag inte supertaggad på att skypea nu för tiden. Jag vill tillbringa så mycket tid som möjligt åt att njuta av min sista tid här i England. Det är mycket som fixas och planeras och dagarna flyger iväg. Jag har...

Av kajsa svanlind - 1 juli 2015 21:28

Helgen blev verkligen inte som planerat. Jo, fredagskvällen tillbringade vi hos Niki, och hon bjöd på en god middag. Det blev riktigt lyckat. Men resten av helgen blev lite spontan. Vi drog på lördagsmorgonen till West Wittering Beach. Vädret var hel...

Av kajsa svanlind - 23 juni 2015 12:29

Idag är det ingen vanlig, nej för idag är det min storebrors 22-årsdag! Grattis! Idag skall han åka hem från Prag, för han var och såg på när U21-landslaget spelade. Och jag har en överraskning som han skall få när han kommer hem. För jag gav mamma e...

Av kajsa svanlind - 20 juni 2015 20:00

Jag har haft en riktigt jobbigt vecka här i England, ja den värsta hittills. Det visade sig att jag inte bars hade en vanlig njurinfektion utan ännu värre: Njurbäckeninflammation, eller pyelonefrit. Jag vaknade upp på onsdagsmorgonen med 39,5 graders...

Av kajsa svanlind - 16 juni 2015 18:38

Hej på er. Nope jag är inte på världens bästa humör just nu. Jag hade en superkul helg med mina vänner, jag trodde att jag skulle vakna upp på måndagen med ett jätteleende, men nej. Jag vaknade tre på natten mellan söndagen och måndagen av världens r...

Ovido - Quiz & Flashcards