Direktlänk till inlägg 13 maj 2015

Alla vill väl lära sig svenska?

Av kajsa svanlind - 13 maj 2015 20:48

Hallå där. Ännu en gång har det gått för lång tid mellan mina uppdateringar. Jag ber om ursäkt. Tyvärr har jag ingen bra förklaring, förutom att jag har haft mycket att göra och ett wifi som inte har varit på topp. Men nu skall ni få höra vad jag har gjort. Förra veckan gick riktigt fort, eftersom jag var ledig i måndags.


I lördags passade jag hundarna här hemma, då hela min värdfamilj var ute. Men jag stack iväg vid två-tiden för att käka lunch med Niki, Ronja, Jelena, Malta och Ali. Vi åt på en restaurang med ”nyttig mat” i Petersfield. Maten var god, men restaurangen var inte riktigt min favorit. Men vi hade en trevlig stund tillsammans och drog sedan vidare hem till Ali dit även Aaron kom. Där hängde vi en stund, innan vi stack till Harrys för BBQ. Förutom Harry var även Jake och David där (två av våra brittiska kompisar). Vi lagade hemmagjorda hamburgare och hemmagjorda pommes. Kvällen var riktigt lyckad, med mycket skratt, dans och sång till gamla nostalgiska låtar.


Dagen därpå stack vi till London. Först gick vi till Colombia flower market och njöt av sommarvädret som dagen bjöd på. Sedan stack vi till The Tower of London. Jag har aldrig varit där innan och det var ett av ställena som jag verkligen hade på min bucket list, så det känns gött att kunna bocka av det på listan. Vi blev ”kompisar” med en av guiderna, en tjej ifrån Schweiz, vars föräldrar kom från USA och England. Så hon kunde prata perfekt engelska och tyska. Jag sa att jag kom ifrån Sverige och då svarade hon ”jaha, så du är svensk” på svenska. Då blev jag helt ställd. Så hon och jag började prata svenska med varandra och hon berätta att hon kunde svenska eftersom hon innan hade en svensk pojkvän. Men hur tusan kunde hon prata så sjukt bra svenska, bara genom att ha haft en svensk pojkvän? Hennes svenska var verkligen helt perfekt. Jag kunde inte höra någon brytning alls. Och hon kunde till och med prata svenska med olika dialekter, något som jag själv inte kan. Det var riktigt imponerande!


På kvällen drog vi till en restaurang liknande oktoberfestival, vilket var riktigt häftigt. Restaurangen är belägen längs med en å med vacker natur runt omkring. Vi drack god tysk öl och åt typisk tysk mat. Med oss var en av Ronjas kompisar från Tyskland. Hon jobbar som au pair i Stockholm. Det var så himla häftigt, för när hon började sitt au pair jobb i Stockholm (förra hösten) kunde hon ingen svenska, men nu pratade hon flytande svenska. Så jag pratade svenska med henne hela kvällen. Det var jättecoolt! Hon skall fortsätta att jobba i sin familj till jul, så hon frågade mig om jag vill komma och hälsa på henne när jag har kommit hem till hösten. Det hade varit jätteroligt! Ni ser, jag skaffar mig vänner överallt ;)


Nu skall jag dra till puben.


Ha dé! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kajsa svanlind - 7 juli 2015 22:27

Okej, om jag skall vara helt ärlig så är jag inte supertaggad på att skypea nu för tiden. Jag vill tillbringa så mycket tid som möjligt åt att njuta av min sista tid här i England. Det är mycket som fixas och planeras och dagarna flyger iväg. Jag har...

Av kajsa svanlind - 1 juli 2015 21:28

Helgen blev verkligen inte som planerat. Jo, fredagskvällen tillbringade vi hos Niki, och hon bjöd på en god middag. Det blev riktigt lyckat. Men resten av helgen blev lite spontan. Vi drog på lördagsmorgonen till West Wittering Beach. Vädret var hel...

Av kajsa svanlind - 23 juni 2015 12:29

Idag är det ingen vanlig, nej för idag är det min storebrors 22-årsdag! Grattis! Idag skall han åka hem från Prag, för han var och såg på när U21-landslaget spelade. Och jag har en överraskning som han skall få när han kommer hem. För jag gav mamma e...

Av kajsa svanlind - 20 juni 2015 20:00

Jag har haft en riktigt jobbigt vecka här i England, ja den värsta hittills. Det visade sig att jag inte bars hade en vanlig njurinfektion utan ännu värre: Njurbäckeninflammation, eller pyelonefrit. Jag vaknade upp på onsdagsmorgonen med 39,5 graders...

Av kajsa svanlind - 16 juni 2015 18:38

Hej på er. Nope jag är inte på världens bästa humör just nu. Jag hade en superkul helg med mina vänner, jag trodde att jag skulle vakna upp på måndagen med ett jätteleende, men nej. Jag vaknade tre på natten mellan söndagen och måndagen av världens r...

Ovido - Quiz & Flashcards