Alla inlägg under januari 2015

Av kajsa svanlind - 31 januari 2015 11:05

Jag vet att jag kanske låter tjatig, men tiden går så himla fort så jag hinner knappt med. Det känns som att det var söndag igår, fastän det är lördag idag. Igår hade jag en riktigt chill dag. På morgonen lagade jag pannkakor till killarna (i vanliga fall gör jag det på onsdagsmorgnar, men vi hade inga ägg hemma i onsdags). K var oxå vaken så min hostmamma tog med sig henne när hon skjutsade killarna till skolan. Då passade jag på att tillbringa lite tid i köket. Jag lagade köttfärssås på 1,6 kg köttfärs. Liksom köttbullar brukar jag göra mycket köttfärssås och fryser sedan ner det i portioner. 

 
Medan köttfärssåsen stod och puttrade passade jag på att dammsuga huset och tvätta lite kläder. När jag var färdig med allt stack jag ut och sprang med Whiskey. Vädret var helt underbart!  Solen sken och himlen var blå. Och jag är inte förkyld, vilket innebar att jag kunde njuta fullt ut när jag sprang. Våren är verkligen på väg här i England och det gör mig så otroligt lycklig. 
 
Resten av förmiddagen tillbringade jag ute i trädgården, med en bok och en kopp kaffe och jag invigde eftermiddagen med en middagslur i sängen. 
 
Resen av eftermiddagen passade jag K. Vi målade och lekte med play dough (glömt av det svenska ordet). När killarna kom hem kirrade jag lite pizza medan T gjorde en godistårta som vi skall ha idag på Os födelsedagskalas. Jag är supertaggad inför hans kalas. Jag älskar barnkalas! 
 
Ikväll skall jag dra hem till Ronja och laga middag med de andra tjejerna. Vi skall även kolla film och ha en allmänt mysig tjejkväll. Jag skall sova över hos henne och imorgon bitti skall vi laga en god frukost tillsammans. Under morgondagens eftermiddag skall jag nog spela golf med Niki (au pair från Österrike). Jag ser fram emot helgen som attan. 
 
 
Men nu skall jag käka lite frulle med min Goa familj. 
Ha dé! 
Av kajsa svanlind - 29 januari 2015 12:49

Underbara sovmorgon! Det är en sån lyx att jag får ha sovmorgon 4 av 7 dagar i veckan. Det gör det så mycket lättare att gå upp halv 7 de dagar jag ej har sovmorgon. Tyvärr klarar jag inte av att sova så länge. Jag menar, jag får tekniskt sett sova till tre på eftermiddagen, men jag vaknar oftast runt 8/halv 9. Jag önskar att jag åtminstone kunde sova till 10. Det hade varit väldigt skönt. Men är man morgonmänniska så är 

 
Nu har jag varit ute och sprungit med   Whiskey och lagat en massa köttbullar. Det är så himla enkelt att ta fram köttbullar ur frysen under vardagarna, så jag gör en massa när jag väl gör dem. Så jag lagar köttbullar på 800g och tar sedan fram 13 stycken varje gång jag skall laga det till barnen. Det betyder att jag inte behöver laga köttbullar särskilt ofta. Jag har än så länge bara gjort köttbullar två eller tre gånger här i England. Idag lyckades jag få ihop 75 stycken köttbullar. 
 
Snart skall jag sticka iväg till bageriet och ta en kaffe med tjejerna. Nu skall vi boka tåget till Wales (den 7e februari). Jag är supertaggad på att äntligen få se Wales. Vi funderar på att åka bil till Reading och sedan ta tåget därifrån till Wales. 
 
Ha dé! 
Av kajsa svanlind - 28 januari 2015 21:14

God kväll! Nu skall jag snart sticka till puben och träffa mina au pair-kompisar. Jag har haft en riktigt bra dag idag. Dock var det svårare än vanligt att ta sig ur sängen i morse. Varför vet jag inte. Men sedan rullade allt på perfekt. Jag var i skolan under dagen och vid halv två började jag passa K. Vi chillade länge framför TVn och halv fyra började jag förbereda barnens middag. Jag skulle laga klyftpotatis och panerad kyckling. Dock märkte jag att vi inte hade ägg hemma, så jag  och K stack iväg med bilen och köpte några. 

 
Middagen blev riktigt lyckad! En av killarnas kompisar var på besök så jag lagade även mat åt honom och hans mamma kom för att hämta honom under tiden de åt. Hon frågade direkt om kycklingen var färdigpanerad när vi köpte den, och när min hostmamma svarade henne att jag hade gjort det själv så blev mamman mäkta imponerad. Jag fick mycket beröm för att kycklingen var perfekt stekt och mitt leende blev större än vanligt. Min hostmamma sa till den andra mamman att jag köer vara oersättlig när jag sticker hem till Sverige igen. Det är så himla roligt att få höra sånna saker! 
 
Nu kommer snart tjejerna hit. Jag är sååå glad över att få ha sovmorgon imorgon! 
 
Ha dé! 
Av kajsa svanlind - 27 januari 2015 20:32

Oxford var en magisk stad! Det kändes som att jag var med i en Harry Potter-film, eller att jag färdades tillbaka i tiden. Jag älskade just det att de har bevarat staden utan att ha moderniserat den alltför mycket. Visst, det fanns gator för shopping och fika, men det jag uppskattade var de gamla byggnaderna, biblioteket, skolan, katedralen mm. Jag har så mycket som jag vill berätta om denna fantastiska stad, men jag försöker sammanfattade min vistelse lite kort. 

 
Jag var chaufför och hade Jelena bredvid mig som kortläsare. När vi kom till Marlow (ganska nära Reading) plockade vi upp min svenska au pair-kompis Sara och hennes kompis, som kommer från Kanarieöarna. Sedan fortsatte vi vidare mot Oxford. När vi kom dit var vädret väldigt tråkig, mulet och mörkt. Men efter bara någon timme/halvtimme klarnade det upp, solen tittade fram och himlen blev blå. Det är sant som många säger, Oxford blir som en helt annan stad när vädret är fint. 
 
Vi gick runt i staden och spanade in olika byggnader, där vi bland annat gick längs med den park där Lewis Carroll brukade hänga med flickan Alice, som kom att bli hans inspiration till "Alice i underlandet". Det var en sjukt cool känsla att veta att det var där som allt hände, det var där sagan kom till. 
 
Fram mot kvällen käkade vi middag på en restaurang och drack kaffe på ett café. Mätta och belåtna drog vi därefter hem. Det kändes konstigt att säga hej då till Sara på kvällen. Hon kommer nämligen avsluta sitt au pair-jobb snart och åka hem till Sverige igen. Och sticker i mitten av februari, så detta var kanske sista gången vi träffades innan hon åker hem. Men förhoppningsvis kommer hon följa med oss till Wales den 7e februari. Som tur är bor hon i Göteborg, så vi har bestämt att vi skall ses så snart jag kommer hem till Sverige, vilket jag taggar! Vi pratade även om att skicka brev till varandra, medan jag fortfarande är kvar här. Jag och Sara klickade verkligen på direkten. Hon är en riktigt go tjej som jag verkligen tycker om att umgås med, så jag kommer sakna henne väldigt mycket. 
 
På tal om vänner, nu är det bokat och klart. Den 28e mars kommer min bästa vän Eva på besök! Hon kommer stanna här över helgen och åker hem på måndagskvällen. Det är samma vecka som jag fyller år, så vi kommer fira mig samtidigt. Jag är så himla lycklig nu. Jag har saknat henne som attan. I maj (troligtvis) kommer hon flytta till USA för att jobba där i ett år som au pair, så detta blir sista gången vi ses innan hon sticker. Så jag är överlycklig över att vi får en sista chans att träffas och umgås bara hon och jag, innan hon försvinner till en helt annan kontinent. Eva och jag har en väldigt speciell relation. Hon är inte bara min bästa vän, utan även min stöttepelare. När när jag har haft stunder i livet då allt har kaosat har hon alltid löst det för mig och hjälpt mig ur allt kaos. Det spelar ingen roll vad som händer i mitt liv eller hur långt ifrån vi är ifrån varandra. Jag vet att jag alltid har henne sittandes på min axel. 
 
När Eva kommer, kommer det vara två veckor kvar tills jag måste söka till universitetet/högskolan, och jag är glad över att kunna säga att jag vet att hon kommer kunna lugna mig och få mig att känna att allt kommer lösa sig. 
 
Nu skall jag käka middag med mina värdföräldrar. Det blir rotfrukter/grönsaker i ugnen och rumpstek. 
 
Ha dé! 
Av kajsa svanlind - 25 januari 2015 01:03

Jag tänkte slänga in ett inlägg såhär på kvällen, då jag sitter barnvakt och väntar på att reklamen på TVn skall ta slut (just nu kollar jag på Bridget Jones). 

 
Dagen har varit helt perfekt! Vi hade en supergod lunch och det var jättekul att bowla. Dock förlorade mitt lag och jag måste tyvärr erkänna att jag inte var särskilt bra. Vi kom hem vid fyratiden och hela kvällen chillade vi och myste i TVrummet. Nu är jag helt slut och riktigt lättad över att jag och tjejerna bestämde oss för att sticka till Oxford först vid 10 imorgon bitti och inte tidigare. Så jag kommer kunna njuta av sovmorgon imorgon (ja, jag som är morgonmänniska tycker att 9 är sovmorgon). 
 
Jag är supertaggad på att få se Oxford! 
 
Ha dé! 
Av kajsa svanlind - 24 januari 2015 12:36

Idag fyller min Goa värdson 8 år! Jag vaknade med ett leende för att jag var så glad över att få fira hans födelsedag (jag älskar födelsedagsfirande!). Jag tog snabbt på mig lite kläder och sprang ut ur mitt sovrum och när jag fick syn på födelsedagsfirande gav jag honom en bamsekram och ett stort GRATTIS! Han kramade om mig och sitt största leende (igår kväll tappade han en av sina framtänder och den andra tappade han nyligen, så han ser supergullig ut nu med sin lilla glugg). På middagsbordet låg alla hans presenter samlade och det var pyntat med en massa ballonger. 

 
Efter att han hade öppnat sina presenter käkade vi en typisk brittisk frukost, vilket var hans önskemål. Sedan kom barnens mormor och morfar på besök och vi åt en smarrig godistårta och drack kaffe. Jag älskar verkligen barnens mormor och morfar! De är helt underbara! Och deras morfar jobbar inte bara som polis, han är även en "språkpolis" med glimten i ögat. Han rättar mig hela tiden när jag gör grammatiska fel, på ett bra sätt. Efter att han hade rättat mig ett par gånger sa jag till min hostpappa: du och T måste rätta mig också. Och han svarade "men vi gör också fel, vår engelska är inte så bra som Ts föräldrars" och så kollade han på T och skrattade. 
 
Nu skall vi snart sticka iväg till Pizza Express och sedan drar vi vidare till bowlinghallen, där vi skall spela tillsammans med Ts bror, hans fru och barnens kusiner. Vi kommer vara två lag: tjejerna mot killarna. Jag är supertaggad! 
 
Ha dé! 
Av kajsa svanlind - 22 januari 2015 11:27

Fy blä ett sånt tråkigt väder vi har här idag. Det regnar inte som tur är men det är grått och mörkt. Men I've got sunshine on a cloudy day! Jag har haft en sån mysig morgon. Först fixade jag frukost till killarna och gjorde dem redo för skolan. Sedan satt jag i soffan med en kopp te i väntan på att lilla K skulle vakna. Vi tillbringade morgonen tillsammans med havregrynsgröt. Vi båda älskar havregrynsgröt och brukar tävla om den som kan äta snabbast. 

 
När T kom hem efter att ha släppt av pojkarna i skolan satt vi ner tillsammans en stund och pratade om allt möjligt, innan hon tog K till nursery. Då passade jag på att bege mig ut på en joggningtur med Whiskey. T var orolig för att jag skulle bli mer förkyld om jag stack ut och sprang och visst ligger det något i det, men jag kände att jag verkligen behövde komma ut och röra på mig lite. 
 
Nu sitter jag i soffan igen, ensam med en kopp hemmagjort te. Jag kokade färsk ingefära med honung, citron och lite kanel (för smakens skull). Jag gör så gott jag kan för att hålla mig i trim. Nu skall jag bara slappa tills jag skall åka iväg och hämta K från nursery. 
 
Ha dé! 
Av kajsa svanlind - 21 januari 2015 20:12

Tja! Idag är det onsdag vilket vanligtvis betyder Red Lion på kvällen, men ikväll skall jag faktiskt stanna hemma och mysa framför en go film. Flera av mina kompisar måste sitta barnvakt ikväll och jag känner att jag behöver sova ut ordentligt. Jag kunde inte sova inatt (vet ej varför) och jag har någon form av förkylning i kroppen. Jag kommer inte heller ha sovmorgon imorgon så det passar bra för mig att stanna hemma. 

 
Jag måste bara dela med mig av två supergulliga saker som min hostmamma sa igår. Först sa hon att hon verkligen kunde se att jag har tappat kilon. Och senare sa hon att hon och N har pratat lite och att de gärna vill att jag skall stanna längre än ett år. Hur länge jag vill. De sa att om jag ville kunde jag görs det till en karriär och att de kunde betala extra så jag kunde "leva på det" för att de gillar mig så mycket! Asså det var så sjukt underbart att höra! Jag blev så glad!  
 
Nu skall jag försöka välja film att se. 
Ha dé! 
Ovido - Quiz & Flashcards