Direktlänk till inlägg 26 maj 2015

Weekend med mamma och moster

Av kajsa svanlind - 26 maj 2015 21:52

Okej vänner. Nu skall jag på något vänster försöka sammanfatta den gångna helgen så mycket som möjligt, utan att missa något. I fredags jobbade jag till kvart över 10 på morgonen och tog sedan bilen till tågstationen, och sedan tåget in till London. Klockan 12 kom jag fram till den stora klockan, inne på waterloo station, där jag skulle möta mamma och moster. Plötsligt ser jag i ögonvrån, två kvinnor som kommer springandes mot mig, det var mamma och moster. Först kom mamma fram till mig och gav mig en bamsekram, och sedan kramade jag om moster. Det var så sjukt surrealistiskt att träffa dem igen, men samtidigt kändes det helt normalt. Vi gick tillsammans mot Big Ben och sedan vidare till Westminister Abbey. Efter lite sightseeing bestämde vi oss för att dra till Regent Street för lite shopping. Tiden gick galet fort och vi skulle på lejonkungen (musikalen) på kvällen så vi skyndade oss till hotellrummet för att snabbt lämna mina väskor och byta om. Vi hann precis till musikalen (två minuter innan de låste dörrarna). Vi var alla supertaggade på att se denna musikal, som all pratar om, och jag som aldrig hade varit på en musikal innan var extra taggad. Så började den. Jag fick gåshud från första ton och hade gåshud genom hela föreställningen. Den är obeskrivligt bra. Jag har aldrig varit med om något liknande. Det var som att en dörr till en ny värld öppnades. Jag satt och njöt med ett stort leende. Jag nästan grät av lycka. Efter musikalen drog vill till en pizzeria och delade på en Hawaii. Pizzerian låg precis vid hotellet, precis vid Paddington station. Efter att ha käkat upp pizzan stack vi direkt till vårt hotellrum och somnade kort därefter. På lördagen stack vi iväg direkt efter frukost för att köpa biljetter till musikalen Les miserables, som vi ville se på kvällen. Vi köpte biljetterna på Queen’s theatre och fick dem faktiskt någorlunda billigt. Sedan drog vi till Covent garden och gick runt lite där (en väldigt kort stund dock), men stack vidare till Notting Hill, Portobello Road Market. Jag älskar verkligen den marknaden. Den är helt fantastiskt mysig. Där köpte vi en massa ostar, lite bröd och kex, frukt och rött vin. Detta skulle vi få användning av dagen därpå. Efter marknaden stack vi till hotellet och bytte om inför kvällen och stack sedan till en supermysig fransk restaurang, som var belägen nära teatern. Vi alla åt stek med potatis och bea. Köttet var helt perfekt stekt och hela maträtten var riktigt god. Musikalen var otroligt bra. Jag kan säga att jag fick gåshud även av denna och jag grät i slutet (säger inte varför). Även denna kväll somnade vi som små grisar. Man blir så trött av att gå runt en hel dag i London. Och fötterna, dem fick då kämpa (framförallt eftersom jag bestämde mig för att bära riktigt höga, smala klackar när vi skulle på musikalen). Så vaknade jag upp på söndagsmorgonen och det var ännu en gång riktigt magiskt att få vakna upp bredvid min mamma. Vi käkade frukost och begav oss till Kensington Park. Jag har aldrig varit där innan. Det är en otroligt vacker park, som ligger precis bredvid Hyde Park (för er som inte redan vet det). Vi besökte Albert Hall (bara utsidan dock) och gick sedan till Harrods. Vi tillbringade dock inte väldigt lång tid där inne, då vi alla redan hade varit där en annan gång och har man varit på Harrods innan, så är det inte lika speciellt att dra dit igen. Vi blev lite besvikna över fiskavdelningen och grösak/friktavdelningen. Fisken såg inte så bra ut, och kräftorna var väldigt små. Jag antar att vi är väldigt bortskämda hemma i götet. Frukten och grönsakerna var gamla och skrynkliga. Jag skulle aldrig betala extrapris för mat som redan är gammal och rutten. Vi tittade även in lite snabbt på klädavdelningen, men vi hittade inte särskilt mycket som föll oss i smaken om jag skall vara helt ärlig. Vi var nu väldigt hungriga, så vi gick till Hyde Park och satte oss för att ha lite picknik. Vi åt ostarna, brödet, kexen och frukten som vi hade köpt i Notting Hill dagen innan och drack det röda vinet. Solen sken och allt var perfekt. Det var så himla mysigt! Som en dröm. Vi avslutade denna dag med att käka på Jamie’s Italian (Jamie Oliver’s restaurang). Vi åt alla tre samma rätt, en helt oslagbar hälleflundra, på en bädd av mosade ärtor, med stekt hyvlad squash och toppad med en jätteräka (jag vet att man inte skall äta jätteräkor, men just då så struntade jag i det). Till efterrätt åt jag os supergod Brownie. Maten var helt fantastisk, den godaste mat jag ätit här i England hittills. Det kändes sådär att vakna upp igår på morgonen, för jag visste att jag bara hade några timmar kvar med mamma och moster, innan de skulle ta tåget hem till Sverige. Men vi njöt så mycket vi kunde. Vi kände att det inte fanns så mycket som vi ville göra, den enda platsen som vi verkligen ville besöka var St. Paul’s Cathedral, så det började vi med. Därefter stack vi till Regent’s Park, som jag heller aldrig har varit i innan. Denna park är gudomligt vacker, framförallt kan jag tänka mig vid denna tid på året. Det kryllade av vackra blommor, framförallt rosor och vattnet rann från bäckar ned till dammar, där svanar och andra fåglar flöt omkring. Här tillbringade vi större delen av dagen. Vi satte oss i gräset och käkade glass och drack kaffe och vi pratade om allt mellan himmel och jord. Det var så himla skönt att även få ta det lite lugnt och bara vara. De andra dagarna var så hektiska (på ett positivt sätt), så det var skönt med lite omväxling. Jag njöt som tusan. Vi avslutade vår weekend med lite shopping. Min moster köpte ett par nya jeans, en klänning och en stickad, tunn väst till mig som jag fick i födelsedagspresent. Sedan sa jag hejdå till mamma och moster, vid Paddington tunnelbanestation. Det kändes konstigt och om jag skall vara ärlig så var det faktiskt jobbigt. Det var inte helt lätt skall jag säga, även fast jag vet att vi kommer träffas snart igen. Moster kommer jag ju träffa om drygt två månader, när jag är hemma igen och mamma kommer ju hit i mitten av juli, vilket är väldigt snart. Men ändå var det jobbigt. Jag vet inte varför. Det var inte alls lika jobbigt första gången som mamma var och hälsade på mig här i England (förra året). Men om några dagar är jag nog på banan igen. Förlåt för ett sjuuuuukt långt inlägg, men jag ville verkligen inte missa några viktiga detaljer av min underbara weekend med mina goingar! Ha dé!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kajsa svanlind - 7 juli 2015 22:27

Okej, om jag skall vara helt ärlig så är jag inte supertaggad på att skypea nu för tiden. Jag vill tillbringa så mycket tid som möjligt åt att njuta av min sista tid här i England. Det är mycket som fixas och planeras och dagarna flyger iväg. Jag har...

Av kajsa svanlind - 1 juli 2015 21:28

Helgen blev verkligen inte som planerat. Jo, fredagskvällen tillbringade vi hos Niki, och hon bjöd på en god middag. Det blev riktigt lyckat. Men resten av helgen blev lite spontan. Vi drog på lördagsmorgonen till West Wittering Beach. Vädret var hel...

Av kajsa svanlind - 23 juni 2015 12:29

Idag är det ingen vanlig, nej för idag är det min storebrors 22-årsdag! Grattis! Idag skall han åka hem från Prag, för han var och såg på när U21-landslaget spelade. Och jag har en överraskning som han skall få när han kommer hem. För jag gav mamma e...

Av kajsa svanlind - 20 juni 2015 20:00

Jag har haft en riktigt jobbigt vecka här i England, ja den värsta hittills. Det visade sig att jag inte bars hade en vanlig njurinfektion utan ännu värre: Njurbäckeninflammation, eller pyelonefrit. Jag vaknade upp på onsdagsmorgonen med 39,5 graders...

Av kajsa svanlind - 16 juni 2015 18:38

Hej på er. Nope jag är inte på världens bästa humör just nu. Jag hade en superkul helg med mina vänner, jag trodde att jag skulle vakna upp på måndagen med ett jätteleende, men nej. Jag vaknade tre på natten mellan söndagen och måndagen av världens r...

Ovido - Quiz & Flashcards