Alla inlägg den 25 september 2014

Av kajsa svanlind - 25 september 2014 21:23

Hej på er!


Denna vecka har för mig varit mycket speciell. Jag vet inte om ni där hemma kan förstå vad jag snackar om nu, om ni inte har suttit i samma sits som jag gör. Men jag har äntligen börjat känna mig riktigt hemma här. Jag är inte uppe i varm 24/7 utan har verkligen börjat slappna av vilket gör att jag inte är lika trött hela tiden. Jag tror att den största anledningen till detta är Ronja (au pair-tjejen vars syster var au pair i samma familj som jag är i nu, innan). Hon har pratat mycket med mig om saker som jag har gått runt och tänkt på, vilket verkligen har fått mig mer lugn och samlad.


Ronja och jag har träffat en ny au pair som bor här i samma by som oss (nästan granne med Ronja). Hon heter Jelena. Vi träffade henne på college och hon kommer från Tyskland (precis som Ronja). Så idag var jag hemma hos henne och drack kaffe och sedan plockade vi upp Ronja med bilen och åkte in till centrum av byn, parkerade bilen och gick runt och pratade jättelänge, vilket var riktigt mysigt.


Förresten, jag tror inte att jag har nämnt något om hur jag tycker att colleget är? Jag tycker i alla fall att det är jätteroligt. Jag har dock bara varit där två gånger än så länge, men första intrycket var bra! Första dagen hade vi ett prov för att vi skulle dela in gruppen i en bättre och en sämre grupp. Och andra dagen fick vi reda på grupperna, ta kort till våra skol-IDn och göra lite övningar. Jag kom i den bättre gruppen, tillsammans med Ronja, Jelena och några andra som jag redan hade träffat i Petersfield på red lion. Vissa av dem är riktigt trevliga och vissa föredrar att prata tyska istället för engelska på lektionen. Ja, de flesta här är tyska au pairer. Och de som inte är tyskar är antingen österrikiska, franska eller från spanien (i princip). Haha jag är verkligen den enda svenska tjejen…


Det känns så konstigt att vara tillbaka till skolbänken igen. Men jag trivs väldigt bra. Och det är en helt ny upplevelse att gå till skolan och veta att ens lärare inte kommer bedöma en på något sätt, utan bara göra sitt bästa för att jag och de andra eleverna skall bli så bra som möjligt. Tack vara det vågar jag ställa mer frågor och ”vågar göra bort mig”. Jag tycker att det är så synd att det skall vara på detta sätt, alltså att man känner att man presterar så mycket bättre bara för att man inte har någon som sätter betyg på varje liten grej man gör.


Imorgon skall jag passa K hela dagen för att barnens mamma precis har varit inlagt på sjukhus för operation och kommer hem imorgon bitti, och kommer vara helt slut. Men jag tar gärna hand om henne hela dagen. Och jag kommer ha sällskap av Ronja också, för hon kommer inte kunna vara hemma i sitt hus under hela dagen, då det kommer vara snickare där som fixar med golvet. Så vi skall åka iväg med K och mata ankorna och sedan antagligen bara slappa hemma och kanske kolla på en film. Imorgon kväll skall jag träffa några au pairer i Bordon och käka middag. Jag är jättetaggad på det! Och på lördag skall jag antagligen till London och på söndag skall nog jag och Karina dra till Brighton!


Ha dé!

Ovido - Quiz & Flashcards