Alla inlägg den 17 september 2014

Av kajsa svanlind - 17 september 2014 12:24

Igår började jag dagen med att gå ut på en promenad med Whiskey.


Sedan stack jag till Winchester för första gången. Och jag var där med en au pair som jag aldrig har träffat innan, bara haft kontakt med via nätet. Ronja heter hon och kommer ifrån Tyskland. Hon och jag kom i kontakt med varandra tack vare att hennes syster har avrit au pair i min hostfamilj. Vi hade det kul och hon är mycket trevlig och down to earth. Vi tog en fika och pratade mycket politik, skola, ekonomi och skillnader mellan Tysklan och Sverige, sånt som jag är mycket intresserad av.


Jag måste bara berätta om hennes namn. Som sagt heter hon Ronja. Och jag sa till henne att mina föräldrar tänkte döpa mig till det först också. Och då berättade hon att hennes mamma ville att hon skulle döpas till Ronja, för att hon var så vansinnigt förtjust i Astrid Lindgrens verk. Och att hennes storasyster (hon som hade varit au pair i samma familj som jag är hos nu) är döpt till Medita, efter Maddicken (dom kallar Maddicken-berättelserna för Medita i Tyskland). Och Ronja har läst alla Astrid Lindgrens böcker, tack vare att hennes mamma är så förtjust i dem. Jag blev jätteförvånad när hon sa det. Men även otroligt stolt över att vara Svensk!


     

Jag och Ronja gick runt och kollade i lite affärer. Bland annat i en chokladaffär. Där hade de redan börjat sälja halloween-choklad.



Ikväll är det Red Lion som gäller. Och denna gång skall även Ronja och en annan tjej från Tyskland hänga med dit!


Ha dé!



Ovido - Quiz & Flashcards