Alla inlägg den 1 april 2015

Av kajsa svanlind - 1 april 2015 17:14

Stress, panik, stress, panik!!! Ja, så känner jag just nu. Jag har exakt två veckor på mig tills jag måste ha skickat in min ansökan om högskola/universitet. Men jag har igen aning om vad jag vill plugga!! Jag väntar och väntar och hoppas på att en klocka skall plinga till i mitt huvud och att någon röst där inne skall säga vad jag skall plugga, men det händer aldrig. Jag tänker så det knakar, jag gör yrkestester på nätet och jag söker information om en massa utbildninar och yrken, men det hjälper mig inte. Just nu lutar det mer åt "Affärsinformatik med inriktning mot internationell marnadsföring och IT" på högskolan i Borås. Jag tycker att programmet låter toppen och kommer ge en bra bas för ett framtida yrke. Dock vet jag inte om detta är något för mig. Jag vet inte om jag passar inom IT-världen. Det jag går på mest är att jag borde ha det "i blodet" från mina föräldrar, men det bara för att de är bra på IT behöver det inte alls betyda att jag är bra på det. Kanske kommer jag känna mig helt lost bland programmeringar och systemutveckling. 


Såhär står det på högskolans informationssida om just detta program: 


"Din framtida arbetsmarknad ligger främst inom Marknasföring/IT i globala eller mångkulturella företag, men som affärsinformatiker kan du arbeta på många befattningar i organisationer/företag, där det krävs hög kompetens inom både ekonomi och informatik/IT. Du kan jobba som marnadsförare, projektledare, systemvetare och programmerare på såväl den lokala som den globala arbetsmarknaden, samt på sikt även i roller som ekonomichef och IT-chef. 


Utbildningen är fyraårig varav tredje året utomlands. Som sagt, det låter väldigt bra och riktigt intressant, me jag känner mig så osäker. Något som jag dock har bestämt mig för är att jag skall endast söka till det som lockar mig mest och om jag inte kommer in på det så är inte det hela världen. Då kan skall jag börja jobb och kanske försöka plugga upp några ämnen och söka igen om ett halvår. Jag är ju trots allt bara 20 år och jag känner inte för att rusa in i något som jag egentligen inte vill göra. Det är bara slöseri med tid och pengar. 


Annars då? Ja, idag har jag haft en väldigt chill dag då min hostmamma tyckte att jag kunde få vara ledig idag. Jag var i skolan ett par timmar, vilket också var väldigt chill, då vi bara var sex stycken där idag. De andra var bortresta eftersom det är påsklov nu. Vår lärare frågade oss om det var något speciellt som vi ville gå igenom nu när vi var så få och då hon kunde hjälpa oss extra mycket. Så jag bad om att få träna extra på lite "Linking words". Jag tycker det är så himla snyggt när man kan få till de perfekt linking wordsen i en text. Det gör det så mycket proffsigare.


Något annat som vi också tränade på var att prata om två olika bilder, vilket är just det som vi kommer behöva göra när vi gör Cambridgeprovet i maj/juni. Jag bad min lärare att lyssna på mig när jag gjorde det, då jag ville veta om jag gjorde rätt eller fel. Det är så svårt att veta själv tycker jag. Det låter väldigt enkelt, att prata om vå bilder, men det är sjukt svårt. För det första har man en minut på sig (exakt) och för det andra måste man välja sina ord med omsorg, samtidigt som språket måste flyta på. Man kan inte stanna upp mitt i allt och vara tyst för att komma på vilka ord som låter bäst. Och man får ingen förberedelsetid heller. En annan sak som är svår är att hålla sig till den fråga som ges då man får bilderna framför sig. Det kan tillexempel vara att man skall säga varför människorna på bilder gillar att göra det dem gör. Det är riktigt svårt att hela tiden hålla sig till frågan och inte börja prata om något annat än just frågan. 


Jag blev glad av att höra att min fröken tyckte att jag gjorde det bra. Hon svarade att jag gjorde det bra och att jag hela tiden höll mig till ämnet. Men jag blir alltid så nervös när jag vet att klockan tickar. 


Jag vet inte vad jag skall göra ikväll. Det är ju onsdag och vanligtvis drar vi till Red Lion på onsdagskvällar, men det kommer inte vara så många där ikväll, så jag funderar på att inte dra dit. Men jag vill ändå göra något. Egentligen borde jag kanske lägga mig tidigt och försöka bli av med min förkylning, men jag vill inte. Jag känner mig för rastlös. Jag får se, något blir det nog. 


Och juste, jag skall väl avsluta detta inlägg med att säga att jag såg en levande elefant utanför vårt hus idag som hoppade på en trampolin med tre rosa apor runt sig. ;) 


Ha dé! 

Ovido - Quiz & Flashcards